Τι κάνουμε όταν ο θύτης του bullying είναι το δικό μας παιδί;

bullying1

Το θέμα του σχολικού εκφοβισμού είναι περίπλοκο και το στερεότυπο του «κακού» παιδιού που τρομοκρατεί τα υπόλοιπα δεν ισχύει.

Το bullying μπορεί να επηρεάσει τους βαθμούς του παιδιού, να καταστρέψει την αυτοεκτίμησή του και να προκαλέσει χρόνια συναισθηματικά και ψυχικά προβλήματα. Όσοι γονείς έχουν δει τα παιδιά τους να γίνονται στόχος bullying, ξέρουν πολύ καλά πόσο πονάει κάτι τέτοιο.

Τι γίνεται όμως όταν το παιδί μας είναι αυτό που ασκεί bullying; Όταν μάθουμε κάτι τέτοιο το σοκ είναι τεράστιο. Η πρώτη αντίδραση συνήθως είναι η άρνηση: «Το παιδί μου; Αποκλείεται!». Ακολουθεί η αναστάτωση: «Πώς μπορεί να συνέβη κάτι τέτοιο;». Αλλά στο τέλος, κατανοούμε τι πραγματικά συμβαίνει και αναρωτιόμαστε τι πρέπει να κάνουμε.

Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να ξεχάσουμε τυχόν στερεότυπα και ταμπέλες. Το παιδί που ασκούν το bullying δεν είναι απαραίτητα γίγαντας που τρομοκρατεί τα μικρά και ανυπεράσπιστα παιδάκια στο πάρκο. Θα ήταν πολύ καλό σενάριο για το Hollywood, αλλά η πραγματικότητα είναι κάπως διαφορετική. Το παιδί που ασκεί bullying μπορεί να είναι ένας άριστος μαθητής ή ένα ήσυχο παιδί που κάθεται στο τελευταίο θρανίο.

Δεν υπάρχει καμία λίστα με χαρακτηριστικά που περιγράφουν τα άτομα που ασκούν bullying. Το bullying συμβαίνει παντού και αφορά όλους τους τύπους παιδιών: παιδιά από πόλη, παιδιά από χωριό, πλούσια παιδιά, φτωχά παιδιά, παιδιά οποιασδήποτε φυλής και θρησκείας. Το χαρακτηριστικό του είναι η διαφορά ισχύος ανάμεσα στο παιδί που ασκεί bullying και στο παιδί που το υφίσταται. Μάλιστα, την ίδια στιγμή το παιδί μας μπορεί να είναι και στόχος bullying άλλων παιδιών. Ο εκφοβισμός μπορεί να είναι σωματικός, λεκτικός, συναισθηματικός, κοινωνικός ή σεξουαλικός και μπορεί να συμβεί και μέσω μηνυμάτων, e-mail ή κοινωνικών δικτύων.
Αν μάθουμε ότι το παιδί μας ασκεί bullying σε άλλα παιδιά, θα πρέπει να αρχίσουμε να ψάχνουμε τι συνέβη ακριβώς.

Μιλάμε με το παιδί
Το παιδί μπορεί να μην αντιλαμβάνεται τη συμπεριφορά του ως bullying και να μην καταλαβαίνει πώς αυτό που κάνει επηρεάζει τα άλλα παιδιά. Πρέπει να βοηθήσουμε το παιδί να καταλάβει τι είναι το bullying και να του εξηγήσουμε ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι σωστό κάτι τέτοιο.

Ψάχνουμε το λόγο που το παιδί ασκεί bullying
Θα πρέπει να ρωτήσουμε το παιδί πώς νιώθει και να καταλάβουμε αν πιέζεται από συμμαθητές του και η πίεση αυτή παίζει ρόλο σε αυτή τη συμπεριφορά. Θα πρέπει να καταλάβουμε αν αυτή του η συμπεριφορά είναι σκόπιμη ή είναι αποτέλεσμα κάποιου ψυχολογικού ή σωματικού προβλήματος.

Οργανώνουμε τις κινήσεις μας
Η συμπεριφορά του παιδιού μπορεί να διορθωθεί, αλλά πρέπει να επέμβουμε και εμείς για να το πετύχουμε. Θα πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε και ποιοι άλλοι θα μας βοηθήσουν (π.χ. δάσκαλοι ή κοινωνικοί λειτουργοί) και όλοι μαζί να σκεφτούμε πιθανές λύσεις. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να επικοινωνούμε με το σχολείο του παιδιού αλλά και με άλλους γονείς.

Ξεκαθαρίζουμε τις συνέπειες της συμπεριφοράς του
Το παιδί πρέπει να είναι υπεύθυνο για τις πράξεις του. Θα πρέπει να του εξηγήσουμε τι θα συμβεί αν συνεχίσει να ασκεί bullying. Οι συνέπειες θα πρέπει να είναι κάτι που θα έχει σημασία για το παιδί, όπως το να σταματήσει να βλέπει τους φίλους τους για κάποιο διάστημα ή να πηγαίνει σε κάποια δραστηριότητα που του αρέσει. Όταν όμως σταματήσει αυτή τη συμπεριφορά, θα πρέπει να το επαινέσουμε και να του το αναγνωρίσουμε.

Γινόμαστε παράδειγμα για το παιδί
Τα παιδιά μαθαίνουν από τους ενήλικες, γι’ αυτό θα πρέπει να σκεφτούμε και τη δική μας συμπεριφορά. Θα πρέπει να μάθουμε στα παιδιά να είναι ευγενικά και να τους δείξουμε άλλους τρόπους για να χειρίζονται τους καυγάδες, το θυμό, την ανασφάλεια ή την απογοήτευση.

Να είμαστε ρεαλιστές
Η αλλαγή της συμπεριφοράς του παιδιού μπορεί να πάρει χρόνο και σίγουρα θα αντιμετωπίσουμε διάφορα εμπόδια στην όλη προσπάθεια. Γι’ αυτό, θα πρέπει να έχουμε υπομονή και να στηρίζουμε το παιδί. Αν νομίζουμε πως χρειάζεται, οι συμβουλές ενός ψυχολόγου θα ήταν ανεκτίμητες.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone